چطور برای مطالعه برنامه ریزی شخصی داشته باشیم؟

برنامه ریزی شخصی

استایل شخصی خودتون رو تحلیل کنید.

هر فردی سبک درس خوندن خاص خودش رو داره و شما باید بتونید برنامه ریزی که مناسب شخص خودتون هست رو پیاده سازی بکنید. برای پیدا کردن سبک خودتون این سوال ها رو از خودتون بپرسید:

ایا میتونید مدت طولانی متمرکز بمونید؟

چه زمانی از روز بهره وری بالایی دارید؟

چه زمان هایی به استراحت نیاز دارید؟

کارهایی که در طول روز متعهد به انجامشون هستید رو مضخص شده در یک تقویم بنویسید. تا دقیقا دستتون بیاد که چه زمان های خالی رو برای درس خوندن دارید. اگر شاغلید یا کلاسی دارید اون رو در تقویم بنویسید . در صورتی که خیلی تقویمتون شلوغه کارهایی با اولویت کمتر رو حدف کنید. هدفتون برای خودتون باید مشخص باشه تا بتونید اولویت های زندگیتون رو درست انتخاب کنید.

زمان درس خوندن برای هر کلاس رو تعیین کنید

در شروع ترم سعی کنید تخمین بزنید که برای هر درس چقدر قراره وقت بذارید. برای یک درس مشابه هر کس ممکنه تایم متفاوتی نیاز داشته باشه. موضوع مهم اینه که خودتون رو با بقیه مقایسه نکنید. اگر درسی که دارید تکالیف طولانی ای داره بهتره که یک ددلاین براش مشخص کنید.

یک جدول تهیه کنید

ممکنه از خودتون سوال کنید که من دقیقا چی باید بخونم؟

اولین قدم برای برنامه ریزی اینه که هفته ای که در پیش رو دارید بررسی کنید. چه روزهایی وقتتون آزاده؟ و اینکه چقدر توان دارید برای مطالعه وقت بذارید؟ کدوم درس ها برای شما اولویت دارند؟

جلسات کلاس هایی که باید در هفته برید رو در تقویم بنویسید اینطوری دقیقا دستتون میاد چه زمان هایی برای درس خوندن دارید. اگر سرتون خیلی شلوغه باید از تایم های بین کلاس ها و یا زمانی که در مسیر هستید از زمانتون استفاده کنید.

واقع بینانه به قضیه نگاه کنید!

همنطور که هدف داشتن مهمه، واقع بینانه بودنش اهمیت بیشتری دارد. نباید یک چیز دور از واقعیت و سنگین رو در ذهنتون ایجاد کنید. قدم های کوچک بردارید تا بتونید به مسیر متهعد باشید. نگران نباشید با قدم های کوچیک به صورت مستمر میتونید اهدافتون رو عملی کنید.

مطالعه رو در روتین زندگی خودتون قرار بدین

اگر به درس خوندن به عنوان یک بخشی از زندگی روزانه اتون ببینید، تبدیل به عادت میشه. در نتیجه نیاز ندارید که انرژی زیادی صرف متقاعد کردن ذهنتون برای درس خوندن کنید. و به صورت خود به خودی در اون ساعت به خصوص سراغ مطالعه میرید. این کار در مدیریت استرس هم کمک کننده است و وقتی به امتحان ها نزدیک میشید برنامه درس خوندنتون فشرده نیست  و با یک برنامه متعادل میتونید دروان امتحان رو از سر بگذرونید.

برای استراحت هم برنامه ریزی کنید!

هر فردی بطور میانگین بعد از بیست دقیقه ، توجه و تمرکزش کاهش پیدا میکنه. بنابراین خیلی مهمه که استراحت هم در برنامه اتون لحاظ کنید.

حرکات کششی انجام بدید ، آب زیاد بخورید، میان وعده بخورید، پیاده روی کنید، باشگاه برید و بدنسازی کار کنید، شنا کنبد و یا یوگا انجام بدین . تحرک برای حفظ انگیزه و ادامه مسیر مهمه.

از تکنیک پومودورو استفاده کنید.

اپلیکیشن هایی برای این تکنیک وجود داره. این روش برای حفظ تمرکز کارامده. در قسمت های کوتاه 10 تا 20 دقیقه ای درس میخونید و بعد به مدت  5 تا 10 دقیقه ای استراحت می کنید. و این دوره زمانی رو 4 بار تکرار کنید. بعد از 4 بار، یک استراحت طولانی نیم ساعته خواهید داشت. بوسیله اپلیکیشن میتونید این زمان ها رو تنظیم کنید. این کار حواسپرتی شما رو کم میکنه.

تکنیک ضربدر!

در زمانی که مشغول مطالعه هستید، یک دفترچه کنارتون باشه ، هر وقت حواستون پرت شد یک ضربدر بکشید. روز بعد هنگام مطالعه باز هم این روند رو انجام بدین. و هر روز پیشرفت خودتون در کم شدن حواسپرتی ها بررسی کنید. ضربدر ها کم شدن یا زیاد؟ تگر زیاد شدن دلیلش چیه؟ اضطراب دارید؟ یا اطرافتون شلوغه؟ علت رو بنویسید و برای رفع مشکل ، راه حل پیدا کنید.

تغییرات کنکور 1403
تغییرات کنکور 1403

تغییرات کنکور 1403 یکی از مواردی است که داوطلبان باید در مورد آن بدانند. کنکور سراسری 1403 تغییرات قابل توجهی

معرفی رشته جامعه شناسی
معرفی رشته جامعه شناسی

رشته جامعه شناسی، زیر شاخه علوم اجتماعی، کاوش عمیقی از زندگی اجتماعی انسان ارائه می دهد. این رشته به نقش‌های

زنبور رو همیشه و همه جا داشته باش ، به کارت میاد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *